Fotoalbum

Troldænder.
Tak til Nina for dette flotte foto af en stor flok troldænder ved Kyndbyværket 2006.
Troldænder. Tak til Nina for dette flotte foto af en stor flok troldænder ved Kyndbyværket 2006.
Kyndbyværket ved Isefjorden.
Min arbejdsplads fra 1987 til 2005, dog afbrudt af kortere tjeneste på Stigsnæsværket i 1992 og Avedøreværket i 1999.
Kyndbyværket ved Isefjorden. Min arbejdsplads fra 1987 til 2005, dog afbrudt af kortere tjeneste på Stigsnæsværket i 1992 og Avedøreværket i 1999.
Sinaloa OXVP.
Mit første skib i 1967, hvor jeg påmønstrede i Nakskov. Turen gik til Virgin Islands via Panama til US West Coast og Canada.
Sinaloa OXVP. Mit første skib i 1967, hvor jeg påmønstrede i Nakskov. Turen gik til Virgin Islands via Panama til US West Coast og Canada.
Kina OYKY.
Også en årgang 1945. Påmønstret i Helsingør 1967. Afmønstret i København 1968, da skibet blev solgt. Rejsen gik fra nordeuropæiske havne gennem Panama Kanalen til New Zealand og Australien og hjemrejse syd om Afrika (33 dage i søen non stop).
Kina OYKY. Også en årgang 1945. Påmønstret i Helsingør 1967. Afmønstret i København 1968, da skibet blev solgt. Rejsen gik fra nordeuropæiske havne gennem Panama Kanalen til New Zealand og Australien og hjemrejse syd om Afrika (33 dage i søen non stop).
Pretoria OYNM.
Ombord fra 1968 til 1969. Min første tur til Orienten med anløb af Singapore, Bangkok, Saigon, Manila og Penang.
Pretoria OYNM. Ombord fra 1968 til 1969. Min første tur til Orienten med anløb af Singapore, Bangkok, Saigon, Manila og Penang.
Siena OYYD.
Siena var det skib jeg sejlede mest med. Påmønstrede første gang i København 1969 og afmønstrede i Hamburg 1972.
Siena OYYD. Siena var det skib jeg sejlede mest med. Påmønstrede første gang i København 1969 og afmønstrede i Hamburg 1972.
Ancona OUWO.
Ombord fra Genoa til Hamburg i 1973 som ferieafløser.
Ancona OUWO. Ombord fra Genoa til Hamburg i 1973 som ferieafløser.
Ayuthia OYQD.
Ayuthia ude på det blå ocean. Ombord fra 1973 til 1975. På rutefart til Orienten, Kina og Japan. Her mødte jeg Helle i 1975.
Ayuthia OYQD. Ayuthia ude på det blå ocean. Ombord fra 1973 til 1975. På rutefart til Orienten, Kina og Japan. Her mødte jeg Helle i 1975.
Ponderosa OVXL.
Pondarosa laster bygningstræ i Thasis, Vancouver Island til US East Coast. Påmønstret i Osaka på skibsværftet 1975. Afmønstret Cowichan Bay, Vancouver Island 1976.
Ponderosa OVXL. Pondarosa laster bygningstræ i Thasis, Vancouver Island til US East Coast. Påmønstret i Osaka på skibsværftet 1975. Afmønstret Cowichan Bay, Vancouver Island 1976.
Simba OULI.
Mit sidste skib fra 1976 til 1977. På den sidste rejse påmønstrerede jeg i Douala, Camoroun og sejlede til nordeuropæiske havne.
Simba OULI. Mit sidste skib fra 1976 til 1977. På den sidste rejse påmønstrerede jeg i Douala, Camoroun og sejlede til nordeuropæiske havne.
SS Botnia som jeg sejlede med som hovmestermedhjælper to ture København - Helsinki i sommeren 1965
SS Botnia som jeg sejlede med som hovmestermedhjælper to ture København - Helsinki i sommeren 1965
East Asiatic on Far East
East Asiatic on Far East
Elektromekano's 1250 radiostation. som den også så ud på Ponderosa. En virkelig kraftfuld station på 1,2 kW effekt på hovedsenderen.
Elektromekano's 1250 radiostation. som den også så ud på Ponderosa. En virkelig kraftfuld station på 1,2 kW effekt på hovedsenderen.
Elektromekano's radiostation, som den så ud på Sinaloa, Pretoria, Siena, Ayuthia mfl.
Stationen havde kun telegrafi og hovedsenderen var kun på 0,5 kW.
Elektromekano's radiostation, som den så ud på Sinaloa, Pretoria, Siena, Ayuthia mfl. Stationen havde kun telegrafi og hovedsenderen var kun på 0,5 kW.
ØK's hovedkontor på adressen Holbergsgade 2, København K.
ØK's hovedkontor på adressen Holbergsgade 2, København K.
Stigsnæsværket ved Skælskør.
Stigsnæsværket ved Skælskør.

Billeder af skibe jeg sejlede med i 1965 og i perioden 1967 - 1977, samt billeder fra Kyndbyværket, hvor jeg arbejdede 1987 - 2005 og meget andet.

Se indslag om Kyndbyværket 15.10.2014 på TV2/Lorry: 

Historien om ØK (den korte version):

ØK er en af kronjuvelerne i dansk erhvervshistorie, og tilbage i 1970erne var ØK målt på omsætning og ansatte den største virksomhed i Norden, større end Volvo og A.P. Møller - Mærsk. Med salget af Plumrose i Venezuela er der ikke meget tilbage af det gamle kompagni. Faktisk kun en flytteforretning.

ØK synger på sit allersidste vers. Medierne fortæller i disse dage historien om, at ØK nu har måttet give op i Venezuela, hvor der sidste år var en inflation på næsten 60 procent. Efter salget af fødevareselskabet Plumrose for 390 mio. kr. til Latam Foods Holding har ØK kun sin internationale forretning med 3.000 ansatte tilbage. Og den skal også sælges på et tidspunkt.

ØK er en af kronjuvelerne i dansk erhvervshistorie, men er i dag kun skyggen af, hvad det verdensomspændende og stolte konglomerat var i fordums tider. Engang ejede ØK alt fra rederi til værft, containerskibe, slagterier, industriselskaber, agenturer for mange store internationale virksomheder og fabrikker, plantager og ejendomme over hele verden.

Siden gik det den forkerte vej med kæmpe underskud og en række kapitaludvidelser i ØK. Efter en voldsom deroute med mange problemer blev selskabet i løbet af 00erne reelt et afviklingsselskab.

Da ØKs geniale engelske topchef Mark Wilson i november 2005 solgte børneernæringsforretningen EAC Nutrition for 9,4 milliarder kr. til hollandske Royal Numico, var ØK ingen stor virksomhed længere. Flemming Højbo, daværende ansvarshavende redaktør for Berlingske Nyhedsmagasin – i dag Berlingske Business Nyhedsmagasin – kaldte i Berlingske Business ØKs storhed og fald for »en trist historie«.

»Solen gik aldrig ned over ØK. De var aktive over hele verden, men virksomheden faldt på indavl. De havde krydsejerskab efter tysk model. Aktionærerne kunne hoppe og springe. Direktionen kontrollerede, og den var præget af interne magtopgør bag lukkede døre. Så skulle det gå galt,« sagde Flemming Højbo.

Det store konglomerat var helt op i slutningen af 1970erne ikke blot Danmarks største virksomhed, men også Nordens største målt på omsætning og antal medarbejdere. 40.000 ansatte, så mange medarbejdere var der. ØK var større end den svenske industrigigant Volvo og danske A.P. Møller - Mærsk.

Del siden